Vi holder workshop med internationale sværvægtere i samfundsopbygning

In Branding

Vi får besøg af det verdenskendte Highlander, der er den amerikanske borgerrettighedsbevægelses vugge og i dag katalysator for græsrødder og organisationer, der arbejder for lighed, retfærdighed og bæredygtighed.

Highlander laver workshop for både elever og lærere 8.-10. maj, hvor de tager afsæt i de metoder, der blandt andet blev skabt af Martin Luther King, Rosa Parks og Pete Seegers.

De færrest ved, at Highlander er skabt på direkte inspiration fra Grundtvig og de danske højskoler. Grundlæggeren Miles Horton var i Danmark i 1930/31 og etablerede året efter højskolen Highlander. Skolen blev rammen om en stor del af den amerikanske borgerrettigheds-bevægelse, hvor Martin Luther King, Rosa Parks, Pete Seeger m.fl. var medskabere af sociale forandringer.

Highlander er i dag lyslevende, og centret arbejder fortsat for social retfærdighed. Metoderne er forfinet og udviklet. Interesseorganisationer, græsrødder og grupperinger fra hele verden valfarter til Tennessee for at forstå og lære, hvordan de bedre kan løse globale samfundsproblemer og konflikter. Fokus er: Retfærdighed, Lighed og Bæredygtighed.

Med støtte fra Højskolernes Folkeoplysningspulje blev det muligt at invitere Ash-Lee Henderson og Allyn Maxfield-Steele, der begge er co-executive director og dermed deler ledelsen af Highlander.

”Vi har et simpelt job med en masse komplekse dele. Vi bringer folk sammen, der ikke kender hinanden, så de kan finde ud af, hvordan de løser problemer i deres lokalsamfund, her i det 21. århundrede, i Syden, i dette land og over hele verden,” siger Allyn Maxfield-Steele.

Highlander optræder kun i begrænset omfang i de amerikanske historiebøger. Angiveligt fordi skolen i årtier overtrådte alle regler om at holde racer adskilte og fik arbejdere til at organisere sig i fagforeninger og stå sammen i lokalsamfundene. Måske netop derfor nævner tidligere præsident, Barack Obama, Grundtvig og den danske forbindelse i en officiel tale i 2016. Barack Obama tillægger Grundtvig, de danske højskoler og Highlander betydning for, at han kunne blive den første afroamerikanske præsident i USA.

Workshop: Samfundsforandringer og komplekse problemer

Det bliver højskoleelever, højskolelærere og ledere fra Odder Højskole og Roskilde Festival Højskole, der primært får glæde af Highlanders innovative metoder til at skabe samfundsforandringer. De skal nemlig på egen krop prøve de metoder og tilgange, der har gjort Highlander til en verdenskendt organisation.

Emnerne bliver bl.a. hvordan sociale forandringer skabes, hvad musik kan flytte og hvordan økonomi og værdi af jord og ejendomme, sætter rammerne for befolkninger; særligt dem der ikke ejer noget.

Den Gyldne Grundtvig

Anledningen til invitationen er uddeling af prisen Den Gyldne Grundtvig den 8. maj 2024. Prisen blev tildelt Highlander i 2019, men Covid-19 pandemien satte en stopper for rejsen til Danmark. Prisen overrækkes den 8. maj 2024 kl. 19.30 på Odder Højskole. Arrangementet er gratis, der er offentlig adgang og mulighed for oversættelse via skolens headset.

Læs nyheden Amerikansk borgerrettighedscenter modtager Den Gyldne Grundtvig.

DOKK1 – Åben workshop

I løbet af opholdet er Highlander-ledelsen også vært ved en offentlig workshop på DOKK1. Her bliver temaet HÅB – for hvordan bevarer vi håbet i en verden præget af negativitet? Det er nemt at tale om problemerne lokalt og globalt, men hvordan kommer vi videre fra problem til utopi og til indlejrede løsninger i en bedre verden?

Dato: 11. maj 2024 kl. 12.30-15.30

Læs mere om den åbne workshop A better future: Keeping up hope!

Sang på Rude Strand Højskole

Mange kender de sange, der bar borgerrettighedsbevægelsen igennem 1950’erne, hvor af mange er gendigtet og formet på Highlander i den form, vi kender dem i dag. Det er fx ”We shall overcome” og ”This land is My land”. Arrangementet har fokus på sangene, at synge sammen og fortællingerne bag dem.

Grundtvig, Vartov kirke, Roskilde og København

I uge 23 rejser gæsterne videre til Roskilde Festival Højskole, hvor elever og lærere også skal på workshop. Der er også arrangeret besøg og foredrag på Vartov for indbudte gæster.

MERE:

Er du nysgerrig på historien om Highlander og forbindelsen til Martin Luther King, Barack Obama, danske højskoler og Grundtvig?

Så lyt med på podcasten-serien ”På sporet af Grundtvig i Sydstaterne”, hvor de to Aarhus-journalister Søren Prehn og Joan Rask fortæller, hvordan det hele hænger sammen og hvorfor netop den historie har betydning i dag.

Podcastserie: På sporet af Grundtvig i Sydstaterne

Artikler i samme serie: