Film & TV-produktion
Leverandør til film- og TV-branchen!
Film & TV-produktion
For filmfreaks, filmfanatikere og filmfantaster!

Film & TV-produktion

Brænder du for film? Drømmer du om at arbejde med TV-produktion? Eller synes du blot, det kunne være sjovt at lave film? Så er filmskolen på Odder Højskole noget for dig!

På Odder Højskole vil du få tiden og muligheden til at fordybe dig i konkrete filmprojekter sammen med andre, der deler din passion. Hver dag vil du blive undervist af kompetente og engagerede undervisere, som til dagligt arbejder i denne professionelle film-, tv- og teaterbranche.

Alle kan lege med i filmklassen, og erfaring er derfor ikke en nødvendighed, men vores mål er at uddanne filmskabere til den danske film- og tv-branche.

Udover vores almindelige fag kan du også prøve vores Ø-fag Videokunst, Teater og Film. Et Ø-fag er et fag, der afskiller sig fra de andre fag ved, at du har det i en hel uge. Et semester på Odder Højskole består af 3 moduler, hvor du har almindelig skemaundervisning. Hver gang et modul stopper, kommer der en Ø-uge, dvs. en uge med Ø-fag, hvor du kan vælge et fag du gerne vil nørde med hele ugen igennem.

Film og fortælling i centrum

På filmskolen vil enhver undervisningslektion tage udgangspunkt i et konkret filmprojekt eller øvelse, da vi er overbeviste om, at du udvikler dig igennem praktisk arbejde med film og i samarbejdet med andre. Det, der gør vores filmskole helt unik er, at underviserne har brugt de sidste 20 år på at indsamle tilgange fra store filmskabere såsom Winding Refn, Quentin Tarantino eller Paul Thomas Anderson, en viden som de vil dele ud af i filmklassen.

Fortællingen er i centrum på vores filmlinje, og vores tilgang er, at filmskabelse er et håndværk, som vi tager alvorligt. Vi ønsker at udvikle dit fulde kunstneriske potentiale. Det er ikke et krav, at du har lavet film før, men vi forventer at du har lyst og ambition til at lære. Hos os kan du udforske filmens verden, og dens virkemidler.

På filmlinjen vil du få undervisning og det nyeste tekniske udstyr til at arbejde koncentreret med at lave både film, dokumentar og TV.

Springbræt til film, teater- og TV-branchen

Tidligere elever har brugt deres filmproduktioner fra Odder Højskole til at blive optaget på følgende uddannelser:

Medieskolerne i Viborg
Multiplatform Storytelling & Production på VIA University
Medievidenskab på Aarhus Universitet
Super8
Den Danske Filmskole

Ved siden af Skolen for Film- og TV-produktion, deltager du i Odder Højskoles øvrige undervisning, hvor du kan vælge imellem bl.a. Fotografi, Keramik, Psykologi, Fodbold og meget andet!

Det Danske Filminstitut nævner os som en del af vækstlaget og en mulighed for at blive en del af filmbranchen  – fordi forløbet er tænkt og styret af filmfolk, som brænder for idéen og arbejdet sammen med dig. Vi brænder for at lave film!

Du får følgende kvalifikationer Skolen for Film- og TV-produktion:

– Kamerateknik
– Producering
– Lyd
– Lys
– Manuskriptskrivning
– Redigering og klip
– Storytelling

Skolen for Film & TV-produktion er desuden fast leverandør til TV-Tonic.

Tilmeld dig Film og TV-produktion her

Filmhøjskolens faciliteter

Læs mere om Filmhøjskolens filmfaciliteter her

Se Film og TV fra OH

På filmskolens YouTube-kanal kan du finde prøvefilm,
afgangsfilm, TV og meget mere fra højskolen

Se OH's TV-produktioner

Besøg Odder Højskoles TV-kanal TV Tonic,
der sender på Kanal Østjylland

Undervisere

Morten Lundgaard

Underviser i Skuespil, Filmanalyse, Storytelling, Filmhistorie,
Foran kameraet, TV-serier, Teater og Videokunst

Morten Lundgaard er født i 1974 og har været ansat på Odder Højskole siden 2011. Han er uddannet billedkunstner fra det jyske kunstakademi i 2006, med speciale i foto, videokunst og nye medier. Ved siden af sin undervisning på højskolen arbejder Morten også som teaterinstruktør og er kunstnerisk leder af teatergruppen Von Baden.

Morten Lundgaard
Dsc03307

Troels Engelbrecht

Underviser i Film & TV-produktion, Storytelling og Dokumentar

Troels er uddannet manuskriptforfatter fra filmuddannelsen Super8 i Aarhus. Han er medejer af produktionsselskabet ANTIFILM, som producerer spillefilm og webserier. I 2002 var han den yngste i Danmark til at få tildelt filmstøtte – som blot 15-årig.
Senest har han skrevet manuskriptet til den Bodil-nominerede spillefilm Needle Boy fra 2016, samt manuskriptet til DR1-dokumentaren ’Jeg vil dø for min datter’ fra 2017. Han har en bachelor i Historie og er kandidat i Medievidenskab fra Aarhus Universitet. Hans undervisning tager udgangspunkt i individet og dennes specifikke faglige og personlige udvikling.