Vejledning på Odder Højskole

Vejledningen på Odder Højskole finder sted hele tiden og overalt på skolen. I samtaler, i fag og i fællesskabet. Her lægges stenene til en vej ind i fremtiden, og intentionen er, at du får modet og lysten til at træffe dit eget valg. Tilgangen er helhedsorienteret, så det handler om meget mere end blot valget af uddannelse.

Individuelle studiesamtaler

Odder Højskole har en uddannet vejleder, der igennem frivillige, individuelle samtaler hjælper eleverne med at gå på opdagelse i fremtidsscenarier. Samtidig arbejder vi med den frygt for at vælge, som ofte er forbundet med studievalg.

Som udgangspunkt er der tale om eksistentiel vejledning, men der kan sagtens være tilfælde, hvor en anden tilgang er bedre, og hvor der fx er tale om et mere simpelt valg mellem to uddannelser.

Hovedformålet med de individuelle samtaler er at italesætte de mange tanker, som et højskoleophold giver dig. At give dig et rum, hvor de mange indtryk sættes i spil og bruges i forhold til din fremtid efter højskolen.

Højskolernes Mentorordning og Erhvervsskolesamarbejdet

Du har mulighed for at komme på højskolernes mentor ordning eller erhvervsskolesamarbejde. Det kræver dels at du ikke har nogen ungdomsuddannelse og dels at du har lyst til at udvikle dig. Du kommer til at leve tæt sammen med 90-95 andre mennesker, og du vil blive udfordret på dine holdninger. Du vil få dybe venskaber og du vil få mulighed for at vælge imellem 60 forskellige fag.
Samtidig vil du få tilknyttet en mentor/lærer, der dels kan hjælpe dig hvis du har problemer, dels kan udfordre dig så du får perspektiv på dit liv. Der vil efter en individuel vurdering være mulighed for en prisreduktion af opholdet.

For at komme i betragtning til en mentorplads eller en erhvervsskoleplads skal du have lavet en uddannelsesplan sammen med din UU-vejleder.

Lyder et højskoleophold på Odder Højskole som noget for dig? Du kan gå på opdagelse i vores forskellige fag og fagskoler lige her.

Du kan læse meget mere om højskolernes arbejde med vejledning på Højskoleforeningens hjemmeside.

Tilmeld dig vores kurser her