Mærk dig selv – Stå ved dig selv

Kropsbevidsthed, nærvær og kontakt

Tema for det psykomotoriske dagskursus:

Mange mennesker lever en fortravlet hverdag, hvor karriere, familie, hobbies, venner og sundhed skal forenes. Der skal træffes valg og prioriteres, siges ja og nej, og mange af os forsøger at tænke os til løsningerne for, hvordan vi får det bedste ud af livet. Men tanker kan nemt blive påvirket af andre menneskers tanker, idéer eller forventninger, eller vi styres af fornuft eller bestemte forestillinger.

På kurset vil vi udforske, hvad der kan ske, når hovedet får en pause, og når kroppen og sanserne får lov at ”tale”.

Udgangspunktet på kurset er at arbejde med kropsbevidsthed, nærvær og kontakt til dig selv og omverden. Ved at lære at lytte mere til kroppens signaler, kan man blive mere præcis og bevidst både i forhold til, hvad man selv ønsker og har behov for i livet, og i forhold til, hvad man kommunikerer til omverden.

Vi vil arbejde ud fra begreberne ’grounding’, ’afgrænsning’, ’nærvær’ og ’kropsudtryk’. Igennem grounding, afgrænsning og kropsudtryk kan du blive stærkere til at mærke, hvad du egentlig har behov for, hvor du skal sige til og fra – og hvordan du skal gøre det og udtrykke det.

Indhold:

Du vil på kurset blive præsenteret for teori om bl.a. kropsbevidsthed, grounding og afgrænsning. Vi vil derudfra arbejde praktisk og oplevelsesorienteret med ovennævnte temaer.

Vi vil arbejde dynamisk og legende, og mere roligt og blidt, og du vil komme til at arbejde indadvendt med dig selv, og mere udadvendt i parøvelser og i hele gruppen. Det kropslige og praktiske arbejde fylder store dele af kurset, men sættes i perspektiv med indlagte refleksionsstunder og teoretiske oplæg.

Underviser:

Ditte L. B. Lauridsen, 36år, Psykomotorisk Terapeut. Til dagligt ansat som underviser på Psykomotorikuddannelsen, VIA, Randers. Desuden fast underviser på korte kurser på Odder Højskole i psykomotoriske fag.

Hvem kan deltage:

Alle med interesse for kroppen samt lyst til at bevæge sig med fokus på ovenstående tema, kan deltage. Er du ansøger til Psykomotorikuddannelsen på VIA i Randers, øger deltagelse på kurset din mulighed for optagelse på uddannelsen.

Tid:

Lørdag d. 2. marts 2024 kl. 10.00-18.00 (inklusiv pauser)

Der vil være morgenmad kl. 09.30 inden kurset starter kl. 10.00. Desuden vil der være indlagt kaffepauser undervejs samt frokost. Efter undervisningen vil der være mulighed for at få aftensmad kl. 18.00, som er en del af prisen. Man skal blot notere det i sin tilmelding, hvis man ønsker det.

Sted:

Skolen for Krop og Bevidsthed på Odder Højskole, Rørthvej 34a, 8300 Odder

Pris:

800,- inkl. mokost (morgenmad/ frokost) og aftensmad, kaffe, te, kage og frugt

Medbring:

Løst tøj som du kan bevæge dig i, og gerne lag på lag (vi skal både være rolige og aktive)

Sokker

Vandflaske

Logbog/papir og noget at skrive med til refleksioner og/ eller notater

For yderligere oplysninger:

Se også www.via.dk/uddannelser/psykomotorik for yderligere informationer om Psykomotorikuddannelsen. Spørgsmål angående kursets indhold kan rettes til Ditte Lauridsen på dittelivbl@gmail.com, og praktiske spørgsmål kan rettes mod Odder Højskoles kontor.

Klik her, hvis du gerne vil læse mere om Odder Højskoles Skole for Krop og Bevidsthed.

Tilmeld dig vores kursus her