Journalistik & Storytelling
Tag del i verden

Journalistik & Storytelling

Leverandør til fremtiden

Skolen for Journalistik og Storytelling er en ny måde at tænke journalistik på. Her går du mere praktisk og kreativt til værks end ved den almindelige skriftbårne journalistikundervisning.

På Skolen for Journalistisk & Storytelling blandes medierne, og du får indsigt i både etiske, æstetiske, teknologiske og filosofiske problemstillinger.

Hovedfaget i A-blokken handler om at fortælle (nyheds)historier i en ny medievirkelighed. Her blandes skrift, lyd og visuelle virkemidler i en virkelighed, hvor alle har adgang til at udgive historier ufiltreret og uredigeret.

C-faget Storytelling handler ikke om nyhedshistorier men om fiktioner. Dog stadig med samme udgangspunkt som A-faget, nemlig at moderne historiefortællere bliver nødt til at være meget mere mediebevidste og medieselektive end nogensinde før. Storytelling beskæftiger sig med fiktionelle fortællinger i alt fra lyrik til film.

Skolen for Journalistik & Storytelling rummer herudover et par nye fag samt en række af vores tidligere fag, der i mere eller mindre grad omdannes, så de understøtter tankerne bag Skolen for Journalistik & Storytelling.

OH!Blog Omdrejningspunktet for den nye skole bliver det nye online magasin OH!Blog, der samler de forskellige produktioner. OH!Blog skal ses som den anarkistiske fætter til højskolens officielle hjemmeside. Her kan du boltre dig, men samtidig inviteres de andre fag, eksterne samarbejdspartnere, bestyrelsesmedlemmer, lærere, medarbejdere og ngo’er ind for at dele deres historier, hvad enten de er visuelle, auditive eller skrevne.

På Skolen for Journalistik & Storytelling samarbejder vi med den landsdækkende radiokanal Radio4 om at lave podcasts.

Udover vores almindelige fag kan du også prøve vores Ø-fag OH!Cast. Et Ø-fag er et fag, der afskiller sig fra de andre fag ved, at du har det i en hel uge. Et semester på Odder Højskole består af 3 moduler, hvor du har almindelig skemaundervisning. Hver gang et modul stopper, kommer der en Ø-uge, dvs. en uge med Ø-fag, hvor du kan vælge et fag du gerne vil nørde med hele ugen igennem.

Tilmeld dig Journalistik & Storytelling her

Journalistikkens verden på OH

Journalistikkens verden er kæmpestor.
Læs mere om hvordan vi ser på journalistikken på Odder Højskole.

Undervisere

Skrmbillede 2023 06 21 Kl. 09.18.52

Morten Lundgaard – Storytelling

Underviser i Skuespil, Filmanalyse, Storytelling, Filmhistorie,
Foran kameraet, TV-serier, Musikvideo, Teater og Videokunst

Morten Lundgaard er født i 1974 og har været ansat på Odder Højskole siden 2011. Han er uddannet billedkunstner fra det jyske kunstakademi i 2006, med speciale i foto, videokunst og nye medier. Ved siden af sin undervisning på højskolen arbejder Morten også som teaterinstruktør og er kunstnerisk leder af teatergruppen Von Baden.

Esben Lund – Journalistik

Underviser i blandt andet Journalistik, Kommunikation, Etik og OH!Cast.

Esben Lund er født i 1995 og har været ansat på højskolen siden sommeren 2022. Han er uddannet journalist fra DMJX, hvor han blandt andet har arbejdet ved DR og på Radio4.

Esben 1

• At tage på Odder Højskole er ikke blot en faglig investering, så du kan komme ind på dit drømmestudie. Det er en investering i livet, som ingen rejse, intet job eller uddannelse kan give dig.

Nicolaj Búk
    Nicolaj Búk Tidligere elev
  • Jeg vil aldrig glemme den tid, jeg havde på Odder Højskole. Det var her, jeg fandt mig selv og fik venner for livet! Jeg vil altid vende tilbage til skolen og den vil altid være en stor del af mig

Julie Sørensen Diercksen