Niels Hausgaard får Den Gyldne Grundtvig 2012

In Uncategorized

Odder Højskoles kulturpris, Den Gyldne Grundtvig, går i år til den jyske samfundsrevser og sanger Niels Hausgaard.

Kun én Hausgaard

Som baggrund for udnævnelsen peger Formanden for priskomiteen, Lisbeth V. Jørgensen, på, at der kun findes en Hausgaard. ”Vi har i komiteen valgt ham, da han med sin jyske lune, gennem mange år har underholdt, sunget og fortalt, på en måde kun han kan gøre det. Han har holdt fast i sin stil, og samler stadig folk til huse, når han turnerer landet rundt. Hans måde at arbejde på og være tilstede på er beundringsværdig. Han er tilstedeværende, og fornemmer sit publikum, interagerer med dem og giver dem gode oplevelser med hjem, siger hun og fortsætter ”Vi har brug for sådan en som Niels Hausgaard, til at skabe og vedligeholde kultur, til at blande sig i samfundsdebatterne, og til at turde gå nye veje, for aldrig at kunne blive sat i bås, og derfor mener vi, han er den helt rette til at modtage årets pris.”

En alsidig kulturpris

Den Gyldne Grundtvig er en højskolepris, der gives til personer eller organisationer, der bidrager til den folkelige oplysningstradition. Med udnævnelsen af Niels Hausgaard tegner der sig en meget alsidig række af modtagere af den Gyldne Grundtvig, siden den blev indstiftet i 1999. Fra musikgruppen Outlandish til Matadors mor, Lise Nørgaard, og fra sprogekvilibristen, Steffen Brandt til filmmageren Per Fly. Sidste år modtog ”Mads og Monopolet” prisen.

Du kan læse mere om Odder Højskoles kulturpris her.