Fra Odder Højskole til Det Kongelige Akademi

In art, Branding

Da der skulle vælges fag til forårssemesteret 2019, faldt Victoria Grigats valg på Keramik. Ikke fordi hun havde en stor interesse for faget. Faktisk havde hun aldrig rigtig overvejet, at keramik kunne være noget for hende. Hun vidste bare, at hun ville prøve noget kreativt.

Det skulle hurtigt vise sig at være den helt rigtige beslutning fra Victorias side. For nu er hun uddannet fra Det Kongelige Akademis keramikeruddannelse på Bornholm.

”Før mit højskoleophold var jeg ikke bevidst om mine kreative sider. Skolen havde de helt rette rammer og frihed til jeg kunne udforske det”, fortæller hun og fortsætter. ”Keramiklæreren var også en stor støtte og hjalp til at udforske min kreativitet.”

JEG LÆRTE, AT DER ER UENDELIGT MANGE MULIGHEDER

Faktisk var det Odder Højskoles keramiklærer, Jakob Stig Isaksen, der i første omgang gjorde hende opmærksom på keramikeruddannelsen på solskinsøen.

”Jakob fortalte om uddannelsen og fik derfor sået et frø om, at det overhoved var en mulighed. Jeg søgte først ind året efter. Tanken blev helt sikkert startet på højskolen, men jeg skulle lige have noget tid til tro på det og tuer gå den vej,” fortæller hun og uddyber.

”Undervisningen på højskolen gav et godt indblik i mange forskellige sider af keramik, og jeg lærte, at der er uendelige muligheder med materialet som jeg har kunne undersøge mere på min uddannelse.”

SOM OM DER BLEV ÅBNET EN DØR TIL DEN VERDEN JEG HØRTE TIL

Det var selvfølgelig ikke kun keramikken som Victoria Grigat opdagede på Odder Højskole. Hun opdagede også, at hun på et dybt personligt plan udviklede sig som menneske.

“Jeg blev på mange måder udfordret og fik overskredet grænser. Jeg lærte nye sider af mig selv at kende som gjorde mig mere sikker i hvem jeg er,” fortæller hun.

”Jeg føler højskolen har været en stor del af at forme min identitet. Jeg fandt den kreative verden og venner som føles helt rigtigt, hvilket har gav mig mere tro på og tillid til mig selv,” forklarer hun og uddyber eftertænksomt.

”Det var som om der blev åbnet en dør til den verden jeg hørte til, og som jeg stadig har lyst til lærer og vokse i.”