Kunst og Arkitektur

KUNST OG ARKITEKTUR ER ET Ø-FAG

At kunne lide kunst er ikke noget man er født til. Det er noget, enhver kan lære. Mange føler, at de absolut skal kunne forstå kunst, men kunst skal først og fremmest opleves. Og det er formålet med Kunsthistorie – vi skal øve os i at opleve kunst.

Det samme er tilfældet med arkitekturen. Den omgiver os alle, men det kræver træning at forstå dens grammatik, dens sprog og dens mange udtryk.

Kunst og arkitektur forandrer sig hele tiden, i takt med hvordan vi opfatter os selv og verden omkring os. Vi skal f.eks. se på nogle af de tanker og verdensbilleder, som ligger bag modernismen. En epoke som i særlig grad forandrede både kunst og arkitektur, og definerede, hvad der er væsentligt og æstetisk smukt.

Vi skal ud og opleve kunsten ”live” på museer og gallerier og forsøge at sætte ord på, hvad kunsten gør ved os lige her og nu, mens vi står over for den. Og vi skal ud at opleve arkitekturen, både den gode og den dårlige.

Endelig skal vi prøve små tegne- og maleopgaver, hvor vi både skal  mærke den modstand fra materialerne, som kunstnerne kæmper med hver eneste dag, og få en forståelse for at tænke som en arkitekt.

Kort sagt skal vi nærme os begreberne Kunst og Arkitekur fra så mange vinkler som muligt.

På Kunst og Arkitektur bliver du undervist af Mogens Kæseler, der også underviser i Maleri. Mogens er uddannet i Kunsthistorie fra Aarhus Universitet, og har undervist på Odder Højskole siden 1995.

Et Ø-fag er et fag, der afskiller sig fra de andre fag ved, at du har det i en hel uge. Et semester på Odder Højskole består af 3 moduler, hvor du har almindelig skemaundervisning. Hver gang et modul stopper, kommer der en Ø-uge, dvs. en uge med Ø-fag, hvor du kan vælge et fag du gerne vil nørde med hele ugen igennem.

Flere fag på Tegning og Kunst