Muligheder for støtte og tilskud til højskoleophold

Der er en række muligheder for tilskud til højskoleophold for kommende elever på Odder Højskole. Hvis du har spørgsmål til, hvorvidt du kan komme i betragtning til støtte, er du altid velkommen til at kontakte os pr. mail eller telefon.

Ung uden ungdomsuddannelse

Hvis du ikke har en ungdomsuddannelse og er mellem 17 1/2 og 25 år har Odder Højskole mulighed for at reducere din ugepris, når du tilmelder dig et langt kursus. Kontakt os og hør nærmere.

Mentorordning

Hvis du er mellem 17 1/2 og 25 år og ikke har en ungdomsuddannelse kan du komme på Odder Højskole og få en mentor tilknyttet. Det skal beskrives i din uddannelsesplan. Kontakt din UU-vejleder og hør nærmere.

Ledig under 25 år med dagpenge

Ledige under 25 år på dagpenge har mulighed for at komme på højskole inden for det første halve år ledighedsperioden. (Læs uddrag af bekendtgørelsen her).

Ledig over 25 år

Arbejdsløse på kontanthjælp kan søge om at komme på højskole som led i en handlingsplan eller aktiveringsplan. Du skal henvende dig til en sagsbehandler i socialforvaltningen eller til beskæftigelsessekretariatet i din kommune.
Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, mens du er på højskole, og hjælpen skal være bevilget inden du melder dig til højskolen.

I gang med en videregående uddannelse?

Er du under uddannelse og behøver en pause for at genfinde glæden ved dine studier, kan du komme på Odder Højskole til nedsat ugebetaling. Som del af vores Pit Stop-ordning har du mulighed for at få din værelsespris reduceret til 70% af ugeprisen. Denne ordning er åben for et begrænset antal elever. Skriv eller ring til os og fortæl os, hvorfor du har brug for et højskoleophold.

Selvbetaler

Odder Højskole vil i særlige tilfælde kunne nedsætte din ugepris. Nedsættelsen gives til dig, der selv skal betale for højskoleopholdet. Kontakt os og hør nærmere.

Ønsker du at starte på en erhvervsuddannelse efter dit ophold?

Er du uden ungdomsuddannelse og ønsker du efterfølgende at starte på en erhvervsuddannelse kan du få individuel støtte. Ring til os og hør nærmere.

Flygtning på højskole

Er du flygtning, har vi et specielt tilrettelagt forløb på højskolen, som du kan læse mere om her.

Kommunalt tilskud

Nogle kommuner yder støtte og tilskud til højskoleophold. Prøv at kontakte din kommune og hør, om de yder støtte.

Legater

Der findes enkelte legater, der yder støtte til et ophold på Odder Højskole.

Internationale elever

Norge

Norske elever kan søge stipendium og lån til højskolekurser af mindst 3 måneders varighed. Du kan henvende dig til Statens lånekasse for utdanning, Oslo. Tlf.: 0047 22 72 45 45. www.lanekassen.no

Information til den norske lånekasse:
Ugepris efteråret 2020 = 1.595 DKK
Heraf betaling for undervisning (skolepenge) = 976,50 DKK (70 pct)
Ugepris foiåret 2021 = 1.595 DKK
Heraf betaling for undervisning (skolepenge) = 1046,50 DKK (70 pct)

Sverige

Svenske elever kan søge støtte gennem Centrala studiestødsnämnden, Tlf.: 0046 60 18 60 00 www.csn.se

Island

Islandske elever kan søge støtte hos Foreningen Norden, Kbh Ø. Tlf.: 35 42 63 25. Ansøgningsskema på foreningens hjemmeside www.foreningen-norden.dk

Finland

Finske elever kan søge studiestøtte gennem Folkpensionsanstalten (FPA) i Finland. www.kela.fi

Færøerne

Færøske elever kan søge et rejsestipendium, hvis højskoleopholdet er minimum et studieår hos Studni, Tórshavn, tlf.: 00298 356 800. www.studni.fo

Grønland

Grønlandske elever skal kontakte det lokale Piareersarfik vedr. mulighed for støtte til rejse og ophold.

Tilmeld dig vores kurser her