OH sender podcasts på landsdækkende radio!
29 elever valgte at bruge en uge på at fordybe sig i podcastfaget OH!Cast. Nu bliver 4 elevproducerede podcasts sendt på Radio4.
I uge 7 summede højskolen lidt ekstra end normalt. Vi erstattede nemlig det almindelige skema med en Ø-uge. En hel uge, hvor eleverne vælger ét fag at fordybe sig i. Og for en stor gruppe danske og internationale elever faldt valget på podcastfaget OH!Cast, der hører til på fagskolen Journalistik & Storytelling.
Et stort ambitionsniveau
Det nye podcastfag er lavet i samarbejde med TalentLab, der er Radio4s talentprogram for Danmarks mange spirende podcastaspiranter. Med deres egne ord giver TalentLab ”de nye talenter en chance for at udkomme og få professionel sparring”.
Sammen med Kasper Svinth, der er projektleder på TalentLab, har højskolens journalistlærer Esben Kvist Lund udviklet og afviklet undervisningen i OH!Cast. Og det har bestemt ikke været et kedeligt forløb.
”Eleverne knoklede helt vildt hele ugen, også udenfor timerne”, forklarer Esben. ”Eleverne har et stort ambitionsniveau, og jeg kom virkelig på arbejde med det her hold”, udtaler han med et smil.
I alt fik vores 29 elever, fordelt i mindre grupper, produceret 6 podcasts. Nu skal de 4 dansksprogede projekter sendes på Radio4s landsdækkende sendeflade.
Det personlige udgangspunkt
Hele uge igennem fordybede vores 29 elever sig i podcastingens kunst. De udtænkte, planlagde, producerede og redigerede helt selv deres egne projekter. Og de fik virkelig noget for hånden.
I løbet af Ø-ugen fik eleverne produceret alt fra talepodcasts om stoffer, pizza og film til satiriske True Crime programmer. Der blev kræset for detaljen, og det store arbejde må siges at have båret frugt.
”Det var været en fornøjelse at lytte til de fire episoder, der hver bød på forskellige discipliner”, forklarer Kasper Svinth, der er projektleder på TalentLab. ”Der var tydeligt tænkt over både at fange lytteren og skabe en unik lytteroplevelse.”
Til spørgsmålet om, hvorfor lige præcis de fire dansksprogede podcasts blev udvalgt, lægger Kasper Svinth særligt vægt på den unikke og personlige stil i hver podcast.
”Fælles for de fire afsnit var tydeligheden af det personlige udgangspunkt. Andre vil ikke kunne lave de samme podcastsafsnit. Eleverne har leveret fire produktioner, der alle fortjener et lyt og har skabt grobund for flere afsnit, hvis tiden og lysten selvfølgelig er til det.”
Du kan høre alle elevernes podcasts her.