A Single White Cloud Against A Blue Sky

Instruktøren fortæller..

“Jeg har glædet mig i evigheder til, at kunne præsentere vores lille serie, som jeg er enormt stolt over, at vi er nået i mål med.

Serien fungerer som en lille hyggelig skildring af nogle unge mennesker på Odder Højskole, og deres op- og nedture. Hele serien er baseret på virkelige hændelser, som jeg enten selv observerede eller fik fortalt, da jeg gik på højskolen.

Jeg blev faktisk forbavset over, hvor meget jeg elskede at gå på højskole. Jeg havde aldrig troet højskole var noget for mig. Jeg ville derfor gerne indfange den gode stemning og vise, hvordan jeg selv, og så mange andre, opfatter højskoler efter de har gået der.

Mange, tror jeg – inklusiv mig – finder virkelig sig selv, hvor “corny” det end måtte lyde. Men dét skulle den her serie handle om!”

Ville lave noget vildt

“Jeg ønskede at lave noget helt vildt, som alle i hele Danmark ville se, men jeg blev også nødt til at være realistisk.

Jeg havde fem uger tilbage af opholdet og jeg ville skyde cirka seks afsnit, og jeg havde akkurat lige færdigskrevet det første. Derudover var jeg lige faldet og havde slået mit hoved, hvilket resulterede i en hjernerystelse, som gjorde mig ude af stand til at skrive, filme, spille, eller tale med folk i mere end 20 minutter. Det hele så altså lidt sort ud.. Heldigvis havde jeg fået samlet mig et hold, som var guld værd for mig og som i sidste ende spillede en afgørende rolle i færdiggørelsen af serien.

Jeg tog hjem fra Odder Højskole for at hvile. Jeg efterlod en masse noter, scener osv, men jeg var ikke færdig med noget af det, og jeg havde ingen regibemærkninger, da jeg naturligvis regnede med at være til stede hele tiden selv.

På den måde er Odder Stories virkelig et kæmpe mirakel, da vi i den grad havde alle odds imod os. Med dét i baghovedet er det næsten unødvendigt at nævne, at det ikke er blevet, som jeg, i mit lille perfektionistiske hoved, havde forestillet mig. Men hvordan skulle det også kunne det?! Det vilde er AT DET SKETE og at så ufatteligt mange mennesker blev en del af det!

Derudover har vi alle lært så absurd meget i processen. Mit mål med serien er derfor nu, at det kan få hele mit semester til at smile og tænke tilbage på verdens bedste ophold, og det samme gælder for andre gamle og kommende elever.

Vi er et perfekt eksempel på at man kan hvad man vil, i dette tilfælde at skrive og filme en serie på syv afsnit, på fem uger. Når bare man har et hold, der vil det samme.” Det fortæller instruktøren bag Odder Stories, Amanda Sophie Puls.

Amanda Sophie Puls’ serie blev lavet på Skolen for Film & TV Produktion