Skuespil

I faget arbejdes der praktisk med skuespil. Du får mulighed for at afprøve forskellige teknikker. Teknikker, som du udfolder enten gennem monologer eller i samspil med andre. Du undervises af en anerkendt film- og teaterinstruktør, der er vant til at få professionelle skuespillere til at yde deres ypperste.

Mennesker har spillet teater siden antikken, og sandsynligvis endnu længere end det. At spille skuespil er med andre ord en fuldstændig integreret del af det at være menneske.

Når vi spiller, sætter vi os i andres sted. Vi udtaler andres ord, føler andres følelser og ser verden med andres øjne! Skuespil lærer os at være menneske, det tvinger os til at kigge indad og udad. På Skuespil skal vi forholde os til os selv, til hinanden og til hele verden på samme tid.

Faget er relevant i forhold til teater og film. Derfor vil du opleve både at optræde med publikum og at spille til kameraet. Det er to meget forskellige situationer, og du lærer, hvad der virker hvor. Herudover styrker faget din kropslige selvtillid, din tilstedeværelse og dit mod. Og samtidigt giver det dig værktøjer du kan bruge fremover både som skuespiller og menneske.

Hvis du tager faget skuespil, kan du evt. afprøve dine evner ved at medvirke i de mange forskelligartede film, der produceres på filmlinjen hvert eneste år.

På Skuespil bliver du undervist af Morten Lundgaard, der også underviser i bl.a. Videokunst. Ved siden af hans arbejder på højskolen arbejder han som teaterinstruktør og kunstnerisk leder på teatret Von Baden.

Læs mere om filmfagene på Odder Højskole