Musikproduktion

I musikproduktion skaber du din egen musik! Vi komponerer og indspiller vores egne numre fra bunden, og producerer dem, så de får den helt rigtige lyd. Du lærer at lave beats og grooves, at sample og mixe, kort sagt alt hvad der skal til for at lave det fede track. Pop, rock, hiphop, trap eller EDM – du bestemmer. Det eneste krav er, at du laver noget fedt – noget som du mener noget med!

Undervisning i musikproduktion

Undervisningen foregår i skolens elektroniske studie på Apples Macs i programmet Logic Pro. Du kan også medbringe din egen computer og DAW(Digital Audio Workstation). Det er ikke vigtigt, om du kan spille instrumenter, da vi bruger computeren som vores hovedinstrument. Vi arbejder med mindre øvelser og større projekter, på egen hånd eller i mindre producerteams og ender med at lave en miniudgivelse med de projekter, vi har lavet.

Delelementer i faget

Introduktion: Vi starter lige på og hårdt med at lave beats i Logic, og vi laver mindre øvelser og indspilninger.

Form og Arrangement: Hvordan opbygger man det perfekte track?

Sample & remix: Lav din egen sound og sæt dit præg på andres musik.

Mix & producer: Vi arbejder med effekter, kompressorer, EQ, automation – mix og masterering.

Sangskrivning og komposition: Er du singer/songwriter og mere til det akustiske er det helt ok! Du kan sagtens skrive og komponere på akustiske instrumenter og indspille det i studiet. Se også projektugen Sangskrivning.

Udflugt: Vi besøger et professionelt lydstudie, hvor vi er med på en lytter på aktuelle produktioner, og du får mulighed for at teste dit eget track i kontrolrummet.

Produktion: Vi samarbejder bl.a. med Skolen for Film og TV Produktion om at komponere og producere filmmusik, musikvideoer, og vi afslutter faget med egne produktioner/udgivelser.

Musikalsk fællesskab: I faget musikproduktion mødes du med musikere og producere med helt forskellig erfaring og evner. Du behøver ikke at lave alting selv, men kan altid få hjælp og inspiration til at lave et beat, skrive tekst, indspille rap eller vokaler. Sammen laver vi den musik, vi elsker.

Elektronisk musik & DJ er en del af Musikproduktion på OH

Elektronisk musik. Vi laver remixes og mashups, mixer og scratcher i programmet Traktor. Undervejs har du mulighed for at afprøve dine DJ skills for de andre elever til festerne. Herudover bliver der mulighed for at opleve professionelle DJ’s in action.

Introduktion til elektronisk musik og musikteori:
Vi lytter til musik og præsenterer vores nyeste fund for hinanden. Du får et intensivt kursus i musik og musikteori – det du har brug for at vide for at komme i gang med at producere. Herudover får du introduktion til musikprogrammerne Traktor og Logic.

Gæsteunderviser
Vi får besøg – fx. af en af de mest anerkendte upcoming DeeJays, Chris Minus, der bl.a. har spillet med navne som Trentemøller, Morten Trust og Basement Jaxx.

Remix og mashup
Vi arbejder med at producere elektronisk musik, at remixe og lave mashups. Vi leger med samples, beats, synths osv.

DJ
Du får afprøvet dine evner som DJ live bl.a. til vores fester og herudover tager vi til koncert med DeeJay på Train

Gear og Gadgets
Vi tager til demonstration i 4sounds store DeeJay-afdeling

Du kan lytte til nogle af elevernes musikproduktioner her.

Se flere fag på Musik, Sang & Dans