Journalistik

Er du nysgerrig? Undrer du dig? Har du lyst til at lære håndværket journalistik? Drømmer du om at blive en dygtigere formidler på skrift, video, billeder og på lyd? Så er faget Journalistik noget for dig. Og det er uanset, om du vil uddanne dig til journalist eller bare gerne vil blive bedre til at formidle.

Faget bliver fuld af journalistiske produktioner, kritiske perspektiver og indblik i medieverdenen. Vi skal være kreative, overholde deadlines, diskutere journalistik, og vi skal frem for alt prøve, øve os, fejle, øve os og prøve igen.

Hvis du drømmer om at søge ind på  journalistuddannelserne ved blandt andet DMJX eller SDU, så tilrettelægger vi undervisningsforløbet for dig, så du bliver helt klar til optagelsesprøven.

Vi skal skrive, filme, optage og udgive!

Allerede fra første dag kaster vi os ud i at lave journalistik. Vi skal ud og møde mennesker, lære deres historier at kende og formidle dem videre på web, i podcasts, på video og i billeder. Vi skal vise vores produktioner frem for hinanden, og vi skal lære af hinanden. Med journalistikken under armen skal vi blande os med de andre fag på højskolen, og vi skal udgive vores produktioner, så omverdenen får gavn af dem. Vi kommer til at producere hver for sig, i grupper og hele holdet sammen, og vi lærer også den ædle kunst at give og modtage feedback.

Vi får stillet højskolens online magasin OH!Blog til rådighed, hvor vi udgiver vores produktioner. OH!Blog er den anarkistiske fætter til højskolens officielle hjemmeside, hvor vi kan boltre os og præge mediet med indhold om alt lige fra politik, portrætter og debatindlæg til sport, gaming og anmeldelser.

Den journalistiske værktøjskasse

Vi fylder løbende din journalistiske værktøjskasse op med de vigtigste journalistiske værktøjer, så du i løbet af faget bliver så rutineret, at du uden at tænke over det, kan levere skarp journalistik og udvælge den rette platform til det, du har skabt. Vi skal blandt andet arbejde med interviewteknik, kildekritik, research, vinkling, idéudvikling og målgrupper, og vi kommer omkring nyheder, reportager, portrætter, klummer, baggrundsartikler, kronikker og meget andet.

Vi skal diskutere journalistik og lære medierne at kende

Når vi ikke selv producerer, skal vi kigge på andres produktioner og diskutere journalistik og medier. Hvad er mediernes særkender, og hvilken effekt har det på journalistikken? Hvad betyder det danske mediebillede for vores demokrati? Hvilken magt har medierne? Vi kigger på aktuelle historier i medierne og sætter dem i perspektiv. Vi skal arbejde med den virkelighed, medierne skaber for os mennesker og den betydning mediernes fokus har for vores opfattelse af virkelighed og fakta.

Vi skal også snakke presseetik – hvordan får man gennemslagskraft samtidig med, at man fastholder journalistiske dyder om troværdighed og moral? Hvad betyder det, at alle har adgang til at udgive historier ufiltreret og uredigeret? Vi vender også blikket indad og diskuterer, hvordan vi på Odder Højskole kan lave journalistik, der faktisk gør en forskel.

Vi får besøg, og vi skal besøge

Vi kommer løbende til at besøge dem, der til daglig arbejder med journalistik. Vi skal besøge redaktioner på både store og små danske medier og lære om deres dagligdag. Vi skal også have besøg af journalister, podcastproducenter, tv-producenter og redaktører, der lærer os om deres arbejde.

På Journalistik undervises du af Esben Lund, der selv er uddannet journalist. Han har arbejdet på DR og Radio4 og så underviser han blandt andet også i vores podcastfag OH!Cast.

Som en del af faget Journalistik kommer du til at producere tekst, lyd og meget andet. Vi samarbejder med den landsdækkende radiokanal Radio4 om at lave de fedeste podcasts.

Du kan tage faget med det formål at søge ind på en af journalistuddannelserne, som vi ofte leverer elever til. I faget bliver du vejledt individuelt omkring optagelsesprøver og krav både i forhold til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus og Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

Se flere fag på Journalistik & Storytelling