Foredrag: Danskerne som antropologisk mysterium

In Uncategorized

Onsdag d. 24. august får Odder Højskole besøg af forfatter og debattør Dennis Nørmark, som vender sin antropologiske kikkert mod det måske mest ekstreme folkefærd i verden: danskerne!

Danmark i den ene grøft og verden i den anden

Det kan godt være, vi selv går og tror, at vi danskere er lidt leverpostejsgrå og middelmådige. At vi er en nation af mennesker, der ikke gør meget væsen af sig. Men når man kigger i et utal af sammenligninger mellem verdens lande, er Danmark ofte at finde i den ene grøft. Som det mest lykkelige, det mest godtroende, det mest håndbold-elskende og det mest skatteplagede folk. Forfatter og antropolog, Dennis Nørmark, leverer en både underholdende og tankevækkende beretning om danskerne, og med antropologens nysgerrige lup forstørrer han særegne danske fænomener som cyklende ministre, valg af sæder i busserne og kasser med gratis frugt på fortovene.

Kulturforståelse, debat og virkelig mennesker

Dennis Nørmark indtrådte pr. 1. januar 2015 i Danmarks Radios bestyrelse. Han er forfatter, konsulent, anmelder og ivrig debattør bl.a. som del af kulturprogrammet Smagsdommerne på Dr2, debatprogrammet “Netværket på P1” og senest her i sommer som gæstevært i “Bagklog på P1”. Herudover er han bl.a. forfatter til bøgerne “Det virkelig menneske” fra 2007 og ”Kulturforståelse for stenalderhjerner” fra 2011.

Foredraget afholdes på dansk kl. 16:00

Foredraget afholdes på engelsk kl. 19:30

Begge foredrag finder sted på Odder Højskole onsdag d. 24. august, og der er fri entré.