Almen Psykologi

Et fag for dig, der godt vil have en grundlæggende viden om, hvordan vi mennesker tænker, føler og handler for derved at opnå en større selvforståelse og indsigt i samspillet med andre.

Foruden Almen Psykologi, har du også mulighed for at vælge Klinisk psykologi samt Tankernes magt på Odder Højskole.

Faget er typisk opdelt i tre hovedtemaer:

1. Personlighedspsykologi

Hvem er jeg og hvordan adskiller jeg mig fra andre?

Personlighedens opbygning. Her får du indsigt i forskellige personlighedsmodeller, der beskriver personligheden og giver dig en større selvforståelse. Vi bruger en række forskellige tests til at bringe mere klarhed over det eksistentielle spørgsmål: “Hvem er jeg?”

Du får også lov til at afprøve en personlighedstest.

Identitet og selvudvikling

Vi kigger på de moderne tendenser, der fordrer selvudvikling og forandring. Hvordan påvirker det vores valg og vores udformning af egen identitet?

1. Indlæringspsykologi

Du erhverver dig viden om hukommelse, konstruktionen af falske erindringer, læringsstile samt et livshistorieprojekt.

1. Barndom og opvækst.

Her lærer du om, hvilke påvirkninger i barndommen, som indvirker på voksenlivet. Vi gennemgår barndommens forskellige stadier og ser på, hvordan relationerne til vores forældre og søskende danner et grundlæggende mønster i vores personlighed og påvirker vores måde at opleve og agere i verden på.

Tematikkerne vil f.eks. være:

• Tilknytning
  • Selvværd og selvtillid
  • Grænsesætning
  • Arv/Miljø
  • Mønsterbrydere
  • Den moderne familie
  • Kønsidentitet og kønsroller

Forelskelse, kærlighed og parforhold. Hvad er det, der gør, at vi tiltrækker bestemte typer partnere? Vi belyser forelskelsens psykologi og ser samtidig på, hvilke mønstre og problematikker, der opstår i parforhold, når forelskelsen klinger af.

Underemnerne er fx:

• Indre mand/indre kvinde
  • Kommunikation i forholdet
  • Jalousi, utroskab
  • Frihed/tryghed
  • Konfliktløsning

Undervisningen i Almen Psykologi veksler mellem præsentation af teori, øvelser, diskussion/feedback, gruppearbejde, konkrete eksempler fra psykoterapien og klip fra dokumentarudsendelser.

Der vil være besøg på psykologistudiet på Aarhus Universitet, gæstelærere, og vi arrangerer højskoleaftener med spændende foredragsholdere fra psykologiens verden.

Se flere psykologifag